Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمدی گفت: اعتقادات و اندیشه های دینی استاد شهریار حتی در اغلب غزلیاتش هم مشهود است، تا چه رسد به تحمیدیه ها و اشعار آئینی آن شاعر بزرگ معاصر کشور.

«ابوالفضل علی محمدی» یکی از شاگردان نزدیک استاد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز در خصوص نحوه آشنایی با استاد شهریار در زمان حیات ایشان اظهار داشت: آشنایی من با استاد شهریار به دو  دوره تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره اول و تا سال ٦٤ به طور مقطعی  با جمعی از طرفداران استاد شهریار به دیدارش می رفتم و ساعتی کسب فیض کرده و بر می گشتم.

وی گفت: اما در دوره دوم که از اواخر سال ٦٤ شروع شد و تا پایان عمرشان ادامه یافت، بنا به لطف و شاگرد نوازی و درخواست خودشان، مدتی روزهای یکشنبه از ساعت 9 تا ١٢ تفسیر اشعار حافظ و بعد از مدتی تقریبا هفته ای چند روز اشعار ترکی و فارسی آثار خودشان را در محضر ایشان می خواندم و استاد شهریار نیز در ادامه توضیحات لازم را در خصوص اشعار می دادند.

کتاب های شاگرد در خصوص استاد

به گفته این استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز، صحبت های استاد شهریار در این جلسات خصوصی توسط وی ضبط شده و برخی از این مطالب در کتاب هایی همچون «حافظ به روایت شهریار»، « گامی در تصحیح آثار ترکی شهریار» و غیره به چاپ رسیده است.

هر چند کتاب های نوشته شده توسط علی محمدی به این موارد ختم نشده و کتاب هایی چون «در مکتب استاد شهریار»، «فرهنگ اعلام دیوان فارسی و ترکی استاد محمد حسین شهریار»، «کتاب شناسی شهریار»، «گامی در تصحیح نسخه های چاپ شده آثار ترکی سید محمد حسین شهریار»، «حافظ به روایت شهریار»، « شیدایی ها» و « فرهنگ اصطلاحات فارسی در شهر شهریار» را می توان از آثار وی در خصوص استاد شهریار دانست.

صمیمیت و خلوص شاعر راز ماندگاری استاد شهریار

وی در خصوص راز مادندگاری، تازگی و جذابیت اشعار استاد شهریار بعد از سال ها و در میان مردمی با زبان های مختلف گفت: راز این ماندگاری در درجه اول، در صمیمیت و خلوص شاعر در برخورد با حوادث زندگی فردی و فرهنگ اجتماعی شامل باورها و اعتقادات مردمی است.

علی محمدی افزود:  در درجه دوم، این راز را می توان در زبان ساده و کاربرد اصطلاحات مردم کوچه و بازار در اشعار فارسی و ترکی خود دانست. البته سبک یا مکتب ویژه شهریار درشعر فارسی وترکی که بحث مفصلی می طلبد، جایگاه منحصر به فردی به شهریار بخشیده و او را  در تاریخ ادبیات ایران ماندگارکرده است.

همزادپنداری خواننده با اشعار استاد

این استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز خاطرنشان کرد: علت استقبال مردم از غزلیات و مناجاتی مثل «همای رحمت» و «ای وای مادرم» و «حیدر بابایه سلام» و غیره در این نکته نهفته است که مردم آن  سروده ها را به مانند سروده خود و حرف های دل خود می دانند و فاصله ای بین خود و شاعر نمی بینند.

علی محمدی با بیان اینکه شعر شهریار فقط فنون و صنایع ادبی نیست، اظهار داشت: این فنون در سطح بالایی درشعر شهریار وجود دارد به علاوه شعریت، حس انگیزی و تاثیر گذاری در مخاطب عام و خاص نیز در اشعار او وجود دارد که شما نظیرش را در اشعار شاعر دیگری نمی بینید.

او ادامه داد: خلاصه شهریار تنها شاعری است که  پس از مشروطیت، جامعه را آیینه داری می کند و شعرش در دانشگاه، مسجد، شهر و روستا خوانده می شود.

علت نامگذاری 27 شهریور به مناسبت سالروز درگذشت استاد

علی محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص دلیل نامگذاری روز ملی شعر و ادب به مناسبت 27 شهریور، سالروز درگذشت استاد شهریار گفت: توجه داشته باشید که شهریار درزبان فارسی، شاعر صاحب سبک و صاحب مکتب درجه یکی است وعلت انتخاب رسمی این روز به عنوان روز ملی شعر وادب که از بانیان آن باید قدردانی کرد، درحقیقت صحه گذاشتن بر انتخاب مردم جامعه بود.

وی یادآور شد: شهریار بدون این نامگذاری رسمی هم  شاعر انتخابی مردم و صاحب نظران در حوزه شعر وادب بود. در این زمینه می توان به تیراژ و فروش آثار فارسی استاد شهریار پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن نظری افکنده و با تیراژ و فروش کتاب های شعر دیگر بزرگان مقایسه کرد.

شاهکار آفرینی استاد در دو زبان ترکی و فارسی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دو زبانه بودن ایشان و شاهکار آفرینی در دو زبان ترکی  و فارسی بحث دیگری است که امتیاز دیگر این شاعر محسوب می شود، تصریح کرد: اما مساله این است که روز ٢٧ شهریور تنها روز شهریار نیست بلکه روز پاسداشت شعر و ادب در مفهوم عام کلمه است. از رودکی گرفته تا فردوسی، حافظ، سعدی، بهار، پروین، نیما، سایه و غیره. هرچند که اغلب این بزرگان روز مخصوص خود را هم در تقویم رسمی کشورمان دارند.

بعد مذهبی شعرهای استاد شهریار

علی محمدی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بعد مذهبی اشعار استاد شهریار گفت: اعتقادات و اندیشه های دینی استاد شهریار حتی در اغلب غزلیاتش هم مشهود است تا چه رسد به تحمیدیه هایی نظیر: «دلم جواب بلی می دهد صلای تورا   صلا بزن که به جان می خرم بلای تورا...» و نعت ها یی  نظیر «ستون عرش خدا قائم از قیام محمد(ص) ببین که سر به کجا می کشد مقام محمد...» و همچنین اشعار آیینی وی.

وی در پایان گفت: اشعاری همچون «همای رحمت» که در سال 1316 سروده شده در تحلیل زندگی و آثار شهریار لحاظ شده و نکته ای نیست که بر کسی پوشیده باشد.

گفتنی است، 27 شهریور به نام روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است. روزی که به مناسبت درگذشت استاد شهریار شاعر نام آور معاصر ایرانی نامگذاری شده و یادآور این شاعر بزرگ خطه ایران زمین است.

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: استاد شهریار استاد شهریار علی محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است

فرارو- مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری عصر روز پنجشنبه در مسجد جامع نارمک برگزار شد. در این مراسم که از طرف خانواده شهید مطهری و ستاد سالگرد برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین احمد ناطق نوری، علی، محمد و مجتبی مطهری، علی لاریجانی، محسن هاشمی و اقشار مختلف مردم حضور داشتند. 

به گزارش فرارو، حجت الاسلام سید محمدرضا هاشمی تهرانی در این مراسم سخنرانی خود را با موضوع علم و معرفت و جایگاه عالم دینی در جامعه آغاز کرد و گفت: در سیره امام جعفر صادق (ع) جهل و نادانی بزرگترین مرض بود. انسان در حرف ممکن است ادعای دینداری داشته باشد، اما تا مادامی که نسبت به توحید و ولایت جاهل و نادان باشد و نتواند حق را از باطل تشخیص دهد، دینداری‌اش هم ارزشی نخواهد داشت. 

هاشمی تهرانی با بیان اینکه علم و معرفت یک حقیقتی است که ائمه اطهار مکرراً شیعیان را به آن‌ها توصیه می‌کردند، تصریح کرد: محب و شیعه بی‌سواد و بی‌معرفت، به درد اهل بیت (ع) نمی‌خورد. معارف غنی اهل بیت (ع) غیر از این چیز‌هایی است که ما در کتاب‌های خود می‌خوانیم. اهل بیت (ع) در مقام آموزش شیعیان یک راه خاصی را طی کردند. شیعه و محب بی سوادِ جاهل به چه دردی می‌خورد. 

این سخنران با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های برجسته و منحصربفرد استاد مطهری این بود که تراز منبر را در عالی‌ترین سطح خود حفظ کرد، ادامه داد: استاد مطهری جایی منبر می‌رفت که وقتی پایین می‌آمد منبر و مطالب او کتاب معرفتی شیعه می‌شد. در زمان خود برخی از این کتب به چاپ ۴۰، ۵۰ و ۶۰ می‌رسید. استاد مطهری تراز عالم دینی را حفظ کرد. اینکه ما بنشینیم خواب، خاطره و حکایات شخصی تعریف کنیم به چه دردی می‌خورد. باید از استاد مطهری یاد بگیریم.

این سخنران مذهبی اضافه کرد: هیئت گرفتن و نماز جماعت فوق العاده خوب است، اما آنچه که یکایک ما موظف هستیم این است که معارفت اهل بیت (ع) را ابتدا یاد بگیریم و به نسل بعد خود منتقل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مساله حجاب یکی از معضلات کف جامعه ما امروزه است که خیلی فراگیر است، ابراز کرد: بسیاری از بزرگان و مسئولین نظام دغدغه حجاب دارند. اگر معارف دینی در سطوح مختلف ارائه می‌شد و با این جوانان حرف زده می‌شد اینجای کار نبودیم. آیت الله مطهری با سعه صدر با تمام مخالفین بحث می‌کرد. مباحثات دقیق، بدون اینکه از کوره در برود. اسلام این را می‌خواهد که انسان آن‌چنان قدرت پیدا کند و معرفت عمیق دینی را آن‌چنان ارائه کند و بگوید هر کسی هر چه شبهه دارد بیاورد. این خصیصه مکتب تشیع و امام صادق (ع) است. علمای ربانی دین ما این چنین بودند. 

هاشمی تهرانی گفت: تهران بزرگانی به خود دیده است. مرحوم ابوالحسن رفیعی قزوینی، مرحوم شاه آبادی در تهران منبر‌های عمیق معرفتی می‌رفتند که پامنبری‌ها آن‌ها طلاب و دانشجو نبودند، بازاری‌های تهران بودند. مرحوم آیت الله میرزا عبدالکریم روشن در چهارراه سیروس برای مردم توحید تبیین می‌کرد. 

او با ابراز تأسف از اینکه امروزه در فضای حقیقی و مجازی حشر با علما از بین رفته است، اظهار داشت: علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند. هیئات مذهبی خیلی اوقات منبری ندارد. آقای مداح می‌آید سینه زنی را برگزار می‌کنند و تمام می‌شود.

حجت الاسلام هاشمی تهرانی در پایان گفت: برخی آقایان علم‌شان که بالا می‌رود دیگر ابا دارند که روضه بخوانند. اما شأن جلیل القدر مرحوم آقای مطهری این بود که در اوج حکمت و استاد تمامی حوزه و دانشگاه وقتی منبر می‌خواند بعد از آن در روضه برای سیدالشهدا هق هق می‌کرد که نشان می‌دهد در اوج علم و معرفت هم که باشی تنها راه نجات، راه اختصاصی رحمت واسعه حضرت سیدالشهداء (ع) است.

دیگر خبرها

  • شاعری که براساس دانش ادبی شعر نسروده!
  • جایگاه میرنوروز از نگاه ملی مغفول مانده است
  • شعر میرنوروز آمیخته با مضامین قرآنی است
  • ببینید/منزل استاد شهریار و یادآوری یک شب‌نشینی باشکوه
  • امام صادق (ع) حافظ آثار رسول الله برای جهان اسلام بوده است
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • علمای ربانی در برخی نقاط مهجورند/ حجاب از معضلات کف جامعه است
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • نهضت ترجمه اشعار فارسی به عربی در خوزستان